Analysis of purchasing behavior among football consumers in São Paulo: tendency towards acquiring licensed jerseys or informal market purchases
João Pedro Ramos Guelpa, Alvaro Miguel do Nascimento Zamarim, Gustavo Zurc Mercante de Matos, Leandro Carlos Mazzei
Abstract
The main objective of this study was to analyze the purchasing behavior of soccer fans in the state of São Paulo, investigating the tendency of these consumers to acquire officially licensed jerseys or products from the informal market. An exploratory-descriptive study with a quantitative approach was adopted, using an online questionnaire applied to 68 male fans (a convenience sample of young adults from the interior of São Paulo). The results showed that most respondents purchase up to 2 jerseys per year (approximately 58%), while smaller groups buy 3-4 or 5 or more, characterizing consumption profiles ranging from occasional to collectors. Approximately 40% of the jerseys were obtained for less than R$100 (indicative of counterfeit items) and 32% cost more than R$150 (official items), revealing a coexistence of pirated and licensed consumption. The main motivations for purchase cited were the connection with the club (86.8%), the uniform design (60.3%), and the price (57.4%), among other factors such as the quality of the material and the team's performance. Regarding acquisition channels, 41% prefer to buy online, 26% in physical stores, and 32% use both, indicating omnichannel behavior, with price being the determining factor for many to opt for informal channels. It is concluded that emotional and aesthetic factors encourage purchase, but price is decisive in the choice between original shirts or those from the informal market and in the purchase channel. The study highlights the existence of distinct fan profiles and suggests that clubs adopt strategies (price adjustments, product diversification, strengthening of official channels).
Keywords
References
Brandão, L. (2009). O “camelódromo”, a cidade e os fluxos globais subalternos. Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, 25, 232–251. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i25p232-251
Bussab, W. O., & Morettin, P. A. (2010). Estatística básica (6ª ed.). São Paulo, SP: Saraiva.
Butier, L. R., & Levrini, G. (2013). Fatores que influenciam a compra de produtos têxteis oficiais por torcedores de futebol de baixa renda. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 2(2), 143–172.
Camargo, L. M., & Silva, L. M. R. (2024). Motivações do consumidor digital de camisas de futebol de segunda mão. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(3), 1079–1109.
Castro, A. L. (2019). Mídia e mercado: Mediações na construção de sentidos do consumo das “roupas de marca”. Política & Sociedade, 18(43), 224–241.
César, F. S., Mazzei, L. C., Rocco Jr., A. J., Oliveira, L. D., & Melloni, L. (2013). Sustentabilidade econômica em arenas e estádios: Estudo sobre as instalações da Copa do Mundo de 2014. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 3(1), 184–196.
Cesarini, B., & Traskini, E. (2023, 12 de maio). Camisa pirata custa R$ 2 bilhões ao futebol e envolve trabalho escravo. UOL Esporte. Recuperado de https://www.uol.com.br/esporte/reportagens-especiais/a-historia-de-uma-camisa-pirata/
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Penso.
Giglio, S. S., & Proni, M. W. (Orgs.). (2020). O futebol nas ciências humanas no Brasil. Campinas, SP: Editora da UNICAMP.
Globo Esporte. (2024, 21 de agosto). Time da Inglaterra vai expulsar torcedor que usar camisa falsificada no estádio. Globo Esporte. Recuperado de https://ge.globo.com/futebol/futebol-internacional/futebol-ingles/noticia/2024/08/21/time-da-inglaterra-vai-expulsar-torcedor-que-usar-camisa-falsificada-no-estadio.ghtml
Junior, A. C., Fouto, N. M. M. D., & Lourenço, V. C. (2024). Crenças éticas dos consumidores sobre o consumo de produtos ilegais no Brasil. Refas – Revista Fatec Zona Sul, 11(1), 20–39. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9886192
Kotler, P., & Keller, K. L. (2000). Administração de marketing (10ª ed.). São Paulo, SP: Pearson.
Malagrino, F. A. F. (2011). Gestão das marcas dos clubes de futebol: Como o marketing esportivo potencializa o consumo do torcedor [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. São Paulo, SP: PUC-SP.
Malhotra, N. K. (2019). Pesquisa de marketing: Uma orientação aplicada. Porto Alegre, RS: Bookman.
Mantos do Futebol. (2024, 24 de abril). Fornecedoras e patrocinadores máster dos times do Brasileirão 2024 – Série A: Conheça quem fabrica os uniformes e os principais patrocinadores. Mantos do Futebol. Recuperado de https://mantosdofutebol.com.br/2024/04/fornecedoras-patrocinadores-master-times-brasileirao-2024-serie-a/
Mantos do Futebol. (2025, 25 de abril). Fornecedoras e patrocinadores máster dos times do Brasileirão 2025 – Série B: Conheça as marcas que fabricam os uniformes e os patrocinadores da segunda divisão. Mantos do Futebol. Recuperado de https://mantosdofutebol.com.br/2025/04/fornecedoras-campeonato-brasileiro-2025-serie-b/
Marchiori, G., & Kotovicz, L. (2024, 25 de outubro). Palmeiras tem a camisa mais cara do futebol brasileiro; veja ranking. ge. Recuperado de https://ge.globo.com/pr/futebol/noticia/2024/10/25/palmeiras-tem-a-camisa-mais-cara-do-futebol-brasileiro-veja-ranking.ghtml
Mazzei, L. C., Oliveira, N. S., Junior, A. J. R., & Bastos, F. C. (2013). Uma análise da produção acadêmica brasileira em marketing esportivo enquanto área multidisciplinar. Revista Brasileira de Marketing, 12(4), 183–200.
Morgan, M. J., & Summers, J. (2008). Marketing esportivo. São Paulo, SP: Thomson Learning.
Ovídio, M. S., & Guerra, M. O. (2018). Fatores provocados para a influência na escolha de um time. In Anais do 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom (pp. 1–10). Joinville, SC: Intercom.
Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (2002). Fundamentos de marketing esportivo. São Paulo, SP: Editora Ícone.
Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. (2009). Marketing esportivo: A reinvenção do esporte na busca de torcedores. Porto Alegre, RS: Bookman.
Rocco, A. J., Giglio, S. S., & Mazzei, L. C. (2014). Patrocínio esportivo e evolução histórica da relação fornecedor-clube de futebol no Brasil e na Europa. Revista Pretexto, 15(2), 77–92.
Yamamoto, P. Y., Quevedo-Silva, F., & Mazzei, L. C. (2021). Sponsorship in beach volleyball: Effects of event quality, spectator satisfaction and brand experience on brand equity. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 35(2), 207–227.
Submitted date:
10/13/2025
Reviewed date:
11/12/2025
Accepted date:
11/24/2025
