Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
http://www.rigd.periodikos.com.br/article/doi/10.51995/2237-3373.v13i3e110068

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Review

Athletism and the sport education model: a systematic review

Caio Henrique de Santana Silva, Bruno Ribeiro Ramalho de Oliveira, Roberto Poton Martins

Downloads: 2
Views: 140

Abstract

Reflections on athletics teaching methods at school are contained in the analysis of the teaching-learning process (including the application of models and techniques), in didactic-pedagogical aspects, which favor the construction of athletics knowledge. The present study sought to analyze the contributions of athletics and the Sport Education model in Physical Education classes. The research was carried out through a systematic review, with data collection between March and May 2023 in electronic databases: ERIC, MEDLINE/PubMed, CAPES Portal, SAGE Journals, Scielo, Scopus, and Web of Science. The results showed 11 studies that address two themes: 1- Didactics of athletics; 2- Performance of skills. It was observed that few studies relate athletics to Sport Education, and the existing ones are mostly concentrated in the same country. We highlight the relevance of the pedagogical focus on athletics in dialogue with the performance of skills (motor, cognitive and socio-affective) present in the Sport Education model, bearing in mind that the development of that model can increase the educational results expected from the student-centered intervention. Keywords: Physical activity, Education, Pedagogical Methods, athletics

Keywords

Physical activity, Education, Pedagogical Methods, athletics

References

Araujo, R., Mesquita, I., Hastie, P., & Pereira, C. (2016). Students’ game performance improvements during a hybrid sport education–step-gameapproach volleyball unit. European Physical Education Review, 22(2), 185-200.

Bracht, V., & Caparroz, F. E. (2007). O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 21-37.

Caballero, C. E., Sierra-Díaz, M. J., González-Víllora, S., & FernándezRio, F. J. (2018). O Modelo de Sport Education na Educação Primária e Secundária: revisão sistemática. Movimento, 24(3), 931.

Calderón, A. (2010). FORMACIÓN DE PROFESORES. ENSEÑANZA DE LA" DIDÁCTICA DEL ATLETISMO". UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN SUPERIOR. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(15), 54- 56.

Cardoso, C. M. (1995). Uma visão holística de educação. São Paulo: Summus.

Coelho, I. M. F. (2011). Aplicação do Modelo de educação Desportiva no Ensino do Atletismo.

Coelho, I., Farias, C., Santos, D., Rolim, R., & Mesquita, I. (2012). Ensinar e aprender o atletismo com o Modelo de Educação Desportiva: Relatos de uma professora e dos seus alunos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 12(1).

COLETIVO DE AUTORES. (1992). Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez.

Darido, S. C., Betti, I. C. R., Ramos, G. N. S., Galvão, Z., Ferreira, L. A., Rodrigues, L. H., . . . Felipe, C. (2001). A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais.

de Almeida, E. M., & Arantes, L. C. (2022). NECESSIDADES PSICOLÓGICAS BÁSICAS E AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: POTENCIALIDADES DO SPORT EDUCATION MODEL. Humanidades & Inovação, 9(12), 128-140.

Deenihan, J. T., McPhail, A., & Young, A.- M. (2011). ‘Living the curriculum’: Integrating sport education into a Physical Education Teacher Education programme. European Physical Education Review, 17(1), 51-68.

Donnelly, F. C., Mueller, S. S., & Gallahue, D. L. (2016). Developmental physical education for all children: theory into practice: Human Kinetics. 

Frainer, D. E. S., Abad, C. C. C., De-Oliveira, F. R., & Pazin, J. (2017). Análise da produção científica sobre atletismo no Brasil: uma revisão sistemática. Revista brasileira de ciência e movimento, 25(1), 199-211.

Freire, J. B. (1991). Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física: Scipione São Paulo.

Ginciene, G & Matthiessen, S. (2015) Ensinando o atletismo para além do ensino tradicional: refletindo sobre novas abordagens de ensino. In: Anais do 5º Congresso Internacional dos Jogos Desportivos. Belo Horizonte, Minas Gerais.

Ginciene, G., & Matthiesen, S. Q. (2017). O modelo do Sport Education no ensino do atletismo na escola. Movimento, 729-742.

Hastie, P. A., & Wallhead, T. (2016). Modelsbased practice in physical education: The case for sport education. Journal of Teaching in Physical Education, 35(4), 390-399.

Hastie, P. A., Calderón, A., Rolim, R. J., & Guarino, A. J. (2013). The development of skill and knowledge during a sport education season of track and field athletics. Research quarterly for exercise and sport, 84(3), 336-344.

Iora, J. A., & Marques, C. L. (2013). O atletismo escolar: proposta de organização de aulas a partir da proposta crítico-emancipatória e didática comunicativa. Pensar a prática, 16(2). Kunz, E. (2004). Transformação didáticopedagógica do esporte. 6 Ed. Ijuí: Unijuí.

Machado, G. V., Galatti, L. R., & Paes, R. R. (2014). Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a prática, 17(2).

Maciel, R. N. (2013). O atletismo no contexto escolar em Quissamã. Biológicas & Saúde, 3(8).

Mármol, A. G., Luquin, A. C., & Valenzuela, A. V. (2014). Análisis comparativo de diferentes modelos de enseñanza para la iniciación al atletismo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 16(2), 104-121.

Matthiesen, S. Q. (2007). Atletismo: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. Matthiesen, S.Q. (2005). Atletismo se Aprende na Escola. Jundiaí: Fontoura.

Mesquita, I. M. R., Pereira, C. H. d. A. B., Araújo, R. M. F., Farias, C. F. G., Santos, D. F., & Marques, R. J. R. (2014). Modelo de educação esportiva: da aprendizagem à aplicação. Revista da Educação Física/UEM, 25, 01-14.

Mesquita, I., Pereira, J. A. R., Araújo, R., Farias, C., & Rolim, R. (2016). Representação dos alunos e professora acerca do valor educativo do Modelo de Educação Desportiva numa unidade didática de Atletismo. Motricidade, 12(1), 26-42.

Mian, Robson. (2018). Atletismo: aspectos lúdicos na iniciação. Várzea Paulista: Fontoura.

Nascimento, A. (2000). Pedagogia do esporte e o atletismo: considerações acerca da iniciação e da especialização esportiva precoce. Campinas–SP:(Dissertação Mestrado)–FEF/UNICAMP.

O'Neil, K., & Krause, J. M. (2016). The sport education model: A track and field unit application. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 87(9), 14-20.

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., . . . Brennan, S. E. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - ISSN 2237-3373 Desportiva - ISSN 2237-3373

Pereira, J. A., Mesquita, I., Araújo, R., & Rolim, R. (2013). Estudo comparativo entre o Modelo de Educação Desportiva e o Modelo de Instrução Direta no ensino de habilidades técnico-motoras do Atletismo nas aulas de Educação Física. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 13(2).

Pereira, J., Araújo, R., Farias, C., Bessa, C., & Mesquita, I. (2016). Sport education and direct instruction units: Comparison of student knowledge development in athletics. Journal of sports science & medicine, 15(4), 569.

Pereira, J., Hastie, P., Araújo, R., Farias, C., Rolim, R., & Mesquita, I. (2015). A comparative study of students’ track and field technical performance in sport education and in a direct instruction approach. Journal of sports science & medicine, 14(1), 118.

Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality PE through positive sport experiences. (No Title). Souza Júnior, O. M. d., & Darido, S. C. (2010). Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz: Revista de Educação Física, 16, 920-930.


Submitted date:
05/06/2023

Accepted date:
06/21/2023

64cc109ca9539525b703bf73 rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections