Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
http://www.rigd.periodikos.com.br/article/5fc836c80e8825dc6a23ae0f

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Original Article

Personal Trainer: A look at the Management of the Quality of the Services provided

Thiago Seixas dos Santos, Jefferson Veira Silva de França

Downloads: 11
Views: 372

Abstract

This study aimed to highlight the main features of Personal Trainer’s services located in Caruaru. It is a descriptive, transversal study that had as a research tool a semi-structured questionnaire with questions regarding Personal Trainer service. Participated in this study customers of twenty professionals, corresponding to five gyms strategically located to better represent the target of púplico research. The survey was composed of 155 people aged between 18 and 70 years and an average of 30.2 9.5. It was observed that the appearance and physical form of the personal are fundamental attributes. It was noticed that the professional has to be updated, as well as achieve the results of their customers. Also notes that the personals offer information of interest to its customers related to physical exercise in social networks. So, I got to have some characteristics of personal trainers of Caruaru, waiting, result in a better quality of services provided by these professionals in the search for better service and the satisfaction of its customers. Keywords: Personal Trainer; Service Quality; Sports Marketing.

References

Alexandris, K., Zahariadis, P., Tsorbatzoudis, C. & Grouios, G. (2004). An empirical investigation of the relationships among service quality, customer satisfaction, and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly, 4(1), 36-52.

Almada, I. W., Tontini, G. (2012). Atributos críticos de satisfação em serviços de arquitetura: visão do cliente × visão do arquiteto. Produção, v. 22, n. 2, p. 213–224.

American College of Sports Medicine. (2014). Diretrizes do ACMS para os testes de esforço e sua prescrição. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara.

Anversa, A. L. B., Oliveira, A. A. B. DE. (2011). Personal Trainer: Competências Profissionais Demandadas Pelo Mercado De Trabalho. Pensar a Prática, v. 14, n. 3, p. 1–17.

Bossle, C. B. (2008). O personal trainer e o cuidado de si : Uma perspectiva de mediação profissional. Movimento, v. 14, n. 1, p. 187– 198.

Bossle, C. B., Fraga, A. B. (2011). O Personal Trainer na Perspectiva do Marketing. Revista Brasileira de Ciências do Esporte Impresso, v. 33, n. 1, p. 149–162.

Carpinetti, L. C. R. (2012). Gestão da Qualidade: Conceitos e Técnicas. 2. ed. São Paulo: Atlas. Conselho Federal de Educação Física. (2003). Resolução 056/2003. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/ 103

Dominguez, S. V. (2000). O valor percebido como elemento estratégico para obter a lealdade dos clientes. Caderno de pesquisas em administração, v. 7, n. 4, p. 12.

Dornelas, J. C. A. (2012). Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier. Espinha, Vieira. (2005). O empreendedor e a imaginação de marketing. Micro.

Furtado, R. P. (2008). Convívio Social e Entretenimento Como Valor de Uso e Promessa Nas Academias de Ginásticas Híbridas. Licere, v. 11, p. 1–26.

Gônfio, V. C. F. (2007). O Marketing Esportivo Como Estratégia de Rejuvenescimento da Marca Banco do Brasil. Monografia. Porto Alegre. 

Gundlach, G. T. (2007). The American Marketing Association’s 2004 Definition of Marketing: Perspectives on Its Implications for Scholarship and the Role and Responsibility of Marketing in Society. Journal of Public Policy & Marketing, v. 26, n. 2, p. 243–250.

Isnard, M. J. (2010). Gestão da Qualidade. 10. ed. Rio de Janeiro: FGV.

Júnior, W. C., Gobbi, S., & Teixeira, C. V. L. (2013). Personal Trainer: a Profissão, O Profissional E a Estrutura De Um Novo Mercado. Pensar a Prática, v. 16, n. 1, p. 248– 266.

Júnior, E. L. P. (2012). Os Desafios do Personal Trainer e o seu Marketing Pessoal. Universidade da Paraíba.

Júnior, S. D. DA S. & Costa, F. J. DA. (2014). Mensuração e Escalas de Verificação : uma Análise Comparativa das Escalas de Likert. XVII SEMEAD Seminários em Administração.

Kotler, P. (2009). Marketing Para o Século XXI: como criar, conquistar e dominar mercados. São Paulo: Ediouro.

Kotler, P. & Armstrong, G. (2000). Introdução ao marketing. Rio de Janeiro. LTC. 4a Ed.

Likert, R. (1932). A technique For The Measurement of Attitudes. New York: June.

Lovelock, C., & Gummesson, E. (2016). Whither services marketing? Journal of Service Research, 7(1), 20-41.

Machado, M. D., Martins, M. F., Luiz, R. W., Carlos, S. & Paulo, S. (2006). Mensuração da Qualidade de Serviço em Empresas de Fast Food. Gestão e Produção. v. 13. n. 2. p. 261- 270.

Medeiros, F. G., Andrade, R. D. S., Oliveira, T. D. A., Júnior, A. T. & Souza, M. (2012). Gestão Empresarial Em Academias de Ginásticas: Relação Cliente e Utilização dos Serviços na Cidade de Campina Grande - Paraíba. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 11, p. 111– 118.

Melo Filho, L. D. R. DE & Cheng, L. C. (2007). QFD na garantia da qualidade do produto durante seu desenvolvimento: caso em uma empresa de materiais. Produção, v. 17, n. 3, p. 604–624.

Melton, D., Katula, J. & Mustian, K. (2008). The Current State of Personal Training: an Industry Perspective of Personal Trainers in a Small Southeast Community. The Journal of Strength & Conditioning Research, v. 42, n. 2, p. 157–162.

Melton, D., Dail, T.; Katula, J. & Mustian, K. (2011). Women’s perspectives of personal trainers: A qualitative study. Sport journal, v. 14, n. 1, p. 1.

Mocho, F. & Troster, R. L. (1999). Introdução à economia. São Paulo: Makron.

Monteiro, R., Riether, P. T. A. & Burini, R. C. (2004). Efeito de um programa misto de intervenção nutricional e exercício físico sobre a composição corporal e os hábitos alimentares de mulheres obesas em climatério. Revista de Nutrição, v. 17, n. 4, p. 479–489.

Monteiro, W. D. (2004). Personal TrainingManual para avaliação e prescrição de Condicionamento Físico. 4a ed. Rio de Janeiro: Sprint.

Pitts, B. G. & Stotlar, D. K. (2002). Fundamentos de Marketing Esportivo. São Paulo: Phorte.

Rocha, L. A. (2008). Impacto do Programa BolsaFamília Sobre o Bem-Estar das Famílias Beneficiadas no Estado do Ceará. Universidade Federal do Estado do Ceará.

Rodrigo, C. (1996). Personal training. Rio de Janeiro, Sprint. Rosa, N. G. H. (2010). O impacto das redes sociais no marketing: Perspectiva portuguesa. Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa. p. 87.

Rufino, V. S., Soares, L. F. & Santos, D. L. (2000). Caracterísitcas de Frequantadores de Academias de Gináticas do Rio Grande do Sul. Kinesis, v. 22, p. 57–68.

Setti, M. E. L. (2010). O Princípio da Função Social do Contrato: Contúdo, Alcance e a Análise Econômica do Direito. XIX Encontro Nacional do CONPEDI, p. 416–428.

Sousa, N. V. F. (2013). O Perfil Do Personal Trainer e de Seus Alunos na Cidade de Goianésia e Região. Monografia. Universidade Federal de Goiás. p. 1–44.

Vilela, G. DA F. & Rombaldi, A. J. (2015). Perfil dos Frequentadores das Academias de Ginásticas do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 28. n. 2, p. 206–215.

Zica, L. C. DE F. (2010). O Perfil do Profissional de Educação Física Que Atua Como Personal Trainer na Região Metropolitana de Belo Horizonte. Monografia. Universidade Federal de Minas Gerais. 38 p


Submitted date:
09/15/2020

Accepted date:
11/11/2020

5fc836c80e8825dc6a23ae0f rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections