Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
http://www.rigd.periodikos.com.br/article/5ea32b2d0e882568466323ef

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Original Article

Crisis in scientific research funding in Brazil: What are the impacts in Sports and Leisure’s field?

Maria Clara Elias Polo, Giselle Helena Tavares

Downloads: 1
Views: 338

Abstract

This documental study aimed to analyse the projects approved with funding by CNPq, related to Leisure and Sports, in the Physical Education area of knowledge and other Major Areas. Approved projects were analyzed from the period 2012 to 2016 in the Universal Public Notice. The search terms used were "leisure", "sport", "physical activity", " exercise". Method Content Analysis was used. Between these years, only 10 projects were approved with the term Leisure and 30 with the term Sport. In others fields, 21 projects with the term Leisure and 16 projects with Sport were approved. In conclusion, there are few studies in leisure and sport’s field with funding, evidencing the negligible investment in the socio-cultural and pedagogical sub-areas related to Leisure and Sports.

Keywords

Leisure Activities; Sports; Public Financing; Research.

References

Angelo, C. (2019). Brazil freezes science spending. Nature, 568, 155–158.

Athayde, P. F., Salvador, E., & Mascarenhas, F. (2015). Primeiras aproximações de uma análise do financiamento da política nacional de esporte e lazer no governo Lula. In W. B. . Matias, P. F. Athayde, & F. Mascarenhas (Eds.), Políticas de esporte nos anos Lula e Dilma (pp. 117–139). Brasília: Thesaurus.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições.

Beaudry., C. S. A. (2012). Impact of Public and Private Research Funding on Scientific Production: The Case of Nanotechnology. Research Policy, 41, 1589–1606.

Brasil. (2013). Chamada ME/CNPq No 091/2013 - Seleção pública de projetos de pesquisa científica, tecnológica e de inovação, voltados para o desenvolvimento do Esporte em suas diferentes dimensões. Brasília.

Brasil. (2019a). CNPq. Retrieved from Ministério da Ciência Tecnologia Inovações e Comunicaões website: http://cnpq.br/

Brasil. Decreto n. 9.741 de 29 de março de 2019. Estabelece o cronograma mensal de desembolso do Poder Executivo federal para o exercício de 2019 e dá outras providências. , (2019).

Bufrem, LS. Silveira, M; Freitas, J. (2018). Políticas de ciência, tecnologia e inovação no brasil: panorama histórico e contemporâneo. P2P & Inovação, 5, 6–25.

Burton, T. L., & Jackson, E. L. (2006). Leisure research and the social sciences : an exploratory study of active researchers. Leisure Studies, 8, 263–280. https://doi.org/ 10.1080/02614368900390271

Filgueiras, J. (2019). Rombo de R$ 300 milhões põe em risco bolsas e fomento à pesquisa no CNPq. Jornal Da Usp. Retirado de: https:// jornal.usp.br/universidade/politicas- cientificas/rombo-de-r-300-milhoes-poe-em- risco-bolsas-e-fomento-a-pesquisa-no-cnpq/

Gomes, C. L. (2003). Lazer no Brasil : trajetória de estudos , possibilidades de pesquisa. 23– 44.

Gomes, L. do C., Furtado, H. L., Junior, M. B. M. de S., & Silva, M. M. e. (2019). Programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil: diversidades

epistemológicas na subárea pedagógica. Movimento, 25 (012), 1-14.

Hedges, L. V. (1987). How hard is hard science, how soft is soft science? The empirical cumulativeness of research. American Psychologist, 42(5), 443.

Hottenrott, H., & Thorwarth, S. (2011). Industry Funding of Scientific Productivity. Leuven.

Instituto Serrapilheira. (2019). Retrieved April 14, 2019, from https://serrapilheira.org/

King, D. A. (2002). The scientific impact of nations What different countries get for their research spending .

Larivière, V., Macaluso, B., Archambault, É., & Gingras, Y. (2010). Which scientific elites? On the concentration of research funds, publications and citations. Research Evaluation, 19 (March), 1–9. https://doi.org/ 10.3152/095820210X492495

Lazzarotti Filho, A., Mascarenhas, F., Stigger, M. P., Silveira, R. da, & Silva, A. M. (2018). Trends in the field of physical education: Capes’ area 21 produced documents analysis. Revista Brasileira de Ciencias do Esporte, 40(3), 233–241. https://doi.org/10.1016/ j.rbce.2018.02.005

Leydesdorff, Loet. Etzkowitz, H. (1996). Emergence of a Triple Helix of university— industry—government relations. Science and Public Policy, 23(279–286).

Manoel, E. D. J., & Carvalho, Y. M. De. (2011). Pós-graduação na educação física brasileira : a atração ( fatal ) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, 37(2), 389–406.

Mascarenhas, F. (2016). O orçamento do esporte: Aspectos da atuação estatal de FHC à Dilma. Revista Brasileira Educação Física e Esporte, 30(4), 963–980.

Moraes e Silva, M. e, Cavalheiro, C., Rojo, J. R., Gomes, L. do C., & Moreira, T. S. (2017). Pós-graduação em Educação Física: apontamentos sobre o livro “Dilemas e desafios da pós-graduação em Educação Física”. Journal of Physical Education, 28(1), 1–8.

Oliveira;, B. A. de., Damasceno, L. G., & Hungaro, E. M. (2018). Os estudos do lazer na Revista Brasileira de Ciências do Esporte ( RBCE ): apontamentos críticos. Revista Brasileira de Ciencias do Esporte, 40(3), 325–334.

Rigo, L. C., Ribeiro, G. M., & Hallal, P. C. Polo e Tavares. (2011). Unidade na diversidade: desafios para a Educação Física no século XXI. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, 16(4), 339–345.

Saur-Amaral, I. (2012). Revisão sistemática da literatura com apoio de EndNote X5 e NVivo 9. Aveiro: GOVCOPP.

Schwartz, G. M. (2010). Gestão da informação sobre esporte recreativo e lazer: Balanço da Rede CEDES. Várzea Paulista: Fontoura.

Schwartz, G. M., & Tavares, G. H. (2016). Management and public policy: impacts and effects of creation of network CEDES/ME. Revista de Gestão e Negócios do Esporte (RGNE), 3052, 161–177.

Starepravo, F. A. (2011). Políticas públicas de esporte e lazer no Brasil: aproximações, intersecções, rupturas e distanciamentos entre os subcampos político/burocrático e científico/acadêmico. (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná, Departamento de Educação Física, Setor de Ciências Biológicas).

Starepravo, F. A., & Marchi Júnior, W. (2016). ( Re ) pensando as políticas públicas de esporte e lazer : a sociogênese do subcampo político / burocrático do esporte e lazer no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 38(1), 42–49. https://doi.org/ 10.1016/j.rbce.2015.10.008

Tavares, G. H., & Schwartz, G. M. (2013). Gestão da informação e do conhecimento em políticas públicas : ações realizadas pela rede CEDES / ME. Movimento, 19(4), 207–226.

Tavares, G. H., Schwartz, G. M., Figueiredo, J. de P., & Palhares, M. F. S. (2012). Vantagens Organizacionais da Gestão da Informação e do Conhecimento em um Sistema Público: O Caso Rede CEDES/ME. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 1(2), 61–77. https://doi.org/10.5585/podium.v1i2.26

5ea32b2d0e882568466323ef rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections